Nie jest to pierwsza d艂u偶sza przerwa na tym blogu... Gdyby kto艣 organizowa艂 konkurs na najbardziej nieregularnie prowadzonego bloga, mia艂abym chyba ca艂kiem spore szanse na wygran膮 馃槅
Ale koniec 偶art贸w i bior臋 si臋 za opowie艣ci o tym co to si臋 dzia艂o, kiedy wszystko wskazywa艂o na to, 偶e nie dzieje si臋 nic馃槈
Wiosn膮 jak to wiosn膮, du偶o wi臋cej czasu sp臋dza si臋 (wreszcie!) na 艣wie偶ym powietrzu. A przy okazji nietrudno zaobserwowa膰 budz膮ce si臋 do 偶ycia zwierz臋ta i ro艣liny. Z zesz艂ego roku mamy jeszcze karty tr贸jdzielne dotycz膮ce wiosennych kwiat贸w, wi臋c wykorzystali艣my je troch臋 do powt贸rki i gry w menory. (Wi臋cej o kartach w tym wpisie.) Na wprowadzenie wiosennych temat贸w bardzo dobrze sprawdzi艂a nam si臋 piosenka z najlepszego znanego mi kana艂u rytmicznego na polskim YouTube "W podskokach ”⬇️⬇️⬇️
A po piosence si臋gn臋艂am po materia艂y z ksi膮偶ki "Biblioteczka Montessori. 膯wiczenia. Odkrywam bogactwo przyrody" i dzieci zabra艂y si臋 za kolorowanie ilustracji wiosennych kwiat贸w.
A skoro ju偶 o kwiatach mowa, dobrze by艂o przypomnie膰 sobie jak to si臋 w og贸le dzieje, 偶e z ma艂ej cebulki lub nasionka wyrasta dorodna ro艣linka 馃尫
Z wysiewem do naszego ma艂ego ogr贸dka warzywnego jeszcze si臋 wstrzymywali艣my, wi臋c postanowi艂am, 偶e najpierw zajmiemy si臋 upraw膮 w warunkach domowych, co z reszt膮 b臋dzie sprzyja艂o prowadzeniu przez dzieci codziennych obserwacji 馃檪
Potrzebne by艂y s艂oiczki, gaza, wata, dzbanek z wod膮 i nasionka - w naszym przypadku - fasoli.
I ruszyli艣my do dzie艂a!
S艂oiczki z wysianymi fasolkami stan臋艂y na parapecie i na chwil臋 zostawili艣my temat, oddaj膮c si臋 w kolejnych dniach niezbyt powi膮zanym ze sob膮 zaj臋ciom i zabawie, zagl膮daj膮c tylko raz po raz do naszej ”uprawy”, dolewaj膮c wody i czyni膮c obserwacje. Obserwacja fasolki sta艂a si臋 nawet na kilka dni pierwszym punktem programu dnia zaraz po przebudzeniu si臋 dzieci馃槈)
A 偶e by艂o co obserwowa膰, postanowi艂am wr贸ci膰 nieco do tematu rozwoju ro艣lin i przygotowa艂am dla dzieci karty dotycz膮ce cyklu rozwojowego fasoli w艂a艣nie 馃尡
Na pocz膮tek przynie艣li艣my nasz膮 fasolk臋 i przypomnieli艣my sobie jak po kolei przebiega艂 proces jej wzrostu.馃尡 Dzieci szuka艂y kart przestawiaj膮cych kolejne stadia wzrostu, a m贸j 5-latek pr贸bowa艂 odczyta膰 i przyporz膮dkowa膰 podpisy do kart.馃
Po naszych wsp贸lnych zaj臋ciach dzieci mia艂y te偶 okazj臋 wykona膰 swoje w艂asne karty tematyczne馃尡馃帹
Kolejnego dnia rozmawiali艣my o warunkach potrzebnych ro艣linie do wzrostu. Przypominali艣my sobie nasze do艣wiadczenia z wysiewaniem fasolki, a p贸藕niej dzieci zaj臋艂y si臋 zadaniem przy stoliku✂馃帹
Nasz膮 ostatni膮 aktywno艣ci膮 zwi膮zan膮 z rozwojem ro艣lin (lub bardziej szczeg贸艂owo - fasolki) by艂o przypomnienie sobie ich budowy i poszczeg贸lnych cz臋艣ci. Do tego celu przygotowa艂am zalaminowan膮 plansz臋 ilustruj膮c膮 fasolk臋 z podpisami mocowanymi na rzepy.
Przygladali艣my si臋 szczeg贸艂om planszy, 5-latek odczytywa艂 podpisy i wsp贸lnymi si艂ami uda艂o si臋 dzieciom wykona膰 zadanie馃帗馃槈
Na koniec naszych fasolkowych przyg贸d, musieli艣my na tydzie艅 zostawi膰 nasze m艂ode ro艣linki, bo zabranie ich na wyjazd nie wchodzi艂o w gr臋. Postanowili艣my wi臋c, 偶e bezpieczniej b臋dzie przesadzi膰 je do ziemi i pozostawi膰 w doniczce馃尡
Uff, nasz domowo-przedszkolny blog jeszcze ca艂kiem nie upad艂...
Mam nadziej臋, 偶e kolejne zaleg艂o艣ci uda si臋 ju偶 uzupe艂nia膰 szybciej馃槈馃檵
















Komentarze
Prze艣lij komentarz